Nh, ett "annat" sätt?

Jag måste ta upp en sak som jag stör mig på. Jag har tänkt på det ett tag men idag läste jag ett inlägg på ett känt hästforum om saken vilket gör att jag bara måste ventilera mig lite. Jag har hört flertalet människor som verkar tro att tanken med NH, som står för natural horsemanship, skiljer sig väldigt mycket mot all övrig hästhantering.

Tydligen anser dessa människor att hästen kan bli förvirrad av att hanteras både med NH och "annan hantering". Jag har sedan barnsben blivit upplärd att använda mig av grunderna i NH, dvs respekt och ledarskap. Jag säger inte att jag är stenhård mot mina hästar men de ska se mig som sin ledare och ha respekt för mig. Respekt och ledarskap ser jag inte som något nytt gällande hästhantering. Jag har tagit för givet att det är vad alla får lära sig och att alla uppfostrar sina hästar enligt detta, bara att vissa lyckas bättre och andra sämre. Tydligen är så inte fallet då jag vet de som tycker att NH skiljer sig brutalt från vad de tidigare gjort och det är en revolution i deras tänkande kring hästar. Vad jag frågar mig då är vad de tänkte angående hästhantering INNAN de hörde talas om NH? Körde de bara lite på känn då eller och hoppades på det bästa? Har man ingen tanke med sin hantering av hästar är ju faktiskt frågan om man är redo att ta ansvaret över en häst?

När jag konstaterat att NH fortfarande inte är något allmänt känt, och ingenting som man lär sig på ridskolorna blir jag inte förvånad när jag ser alla ouppfostrade ponnys både runt om i cybervärlden men också på exempelvis ponnyakuten på TV. Tänk om alla skulle lära sig grunderna i NH, vad mycket mindre problem vi skulle ha med våra hästar. Jag har sett exempel där hästen inte har ett uns respekt utan bara drar iväg när man leder utan att tänka på människan för ett ögonblick. Jag var med om en häst i ett tidigare stall som gjorde detta med mig ett flertal gånger och på så sätt slet sig. jag frågade ägaren om hästen i fråga brukade göra så och fick till svar att; ja, det brukade hon, Men när hon drog iväg när man skulle till och från hagen kunde man helt enkelt släppa henne ett par meter innan stall/hage, för oftast sprang hon in. Jag är inte den som vill säga till andra hur de ska hantera sina hästar, men jag kan inte låta bli att känna mig irriterad.

Nu måste jag tillägga att jag inte är en "renodlad" NH-människa som springer runt med repgrimman i högsta hugg och aldrig låter min häst bara vara häst. Jag har dock ett tänk där hästen i fråga alltid ska ha respekt för mig, inte gå på mig och även kunna följa mig utan grimma och grimskaft. Jag tränar mycket på detta när jag löslongerar men även i hagen. Att hästen ska ha respekt för dig som människa när du leder är något jag tänker på varje dag när jag leder min häst. Jag låter henne aldrig dra iväg utan hon ska gå lugnt bredvid eller bakom mig.


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: