Alla dessa stall

Som jag hintade om i förra inlägget så har jag bytt stall en del på sistone. Jag tänkte försöka redogöra en del om detta för att ta bort alla frågetecken. Jag tycker att det är väldigt viktigt att trivas i ett stall. Hästintresset kan så lätt förvandlas till endast ett måste om man inte trivs, istället för att vara något som man brinner för. Dessutom kommer hästens välbefinnande i förstahand vilket självklart också spelar roll i val av stall. För någon som mig som haft eget stall i stort sätt hela livet är det en stor omställning att hyra in sig. Från att kunna bestämma själv och anpassa stallet till egna intressen måste man istället acceptera andras sätt att bedriva stall. Det är därför viktigt att hitta en människa som har ungefär samma filosofi när det gäller hästar som en själv.

Vi sålde vår gård hösten 2010. Då flyttade jag till ett större stall i Mjölby, eftersom jag då bodde där tillsammans med mamma. Själva stallet var det inga större fel på, men det var lite för stort för min smak. Dessutom hade ägarna av stallet inget direkt eget intresse för hästar vilket jag kunde känna resulterade i att stället blev lite halvtaskigt skött. De hade ett fint ridhus som tyvärr sett sina bästa dagar, då ägarna tyvärr inte brydde sig om att sköta om underlaget. Det var jättehårt och jag vågade knappt rida där med Kimbi eftersom hon är så stor. Jag red därför mest i skogen men det fanns tyvärr inte så många ridvägar om man inte ville rida iväg ganska långt.

I Jan 2011 flyttade jag och Kimbi till Linköping i samband med att jag flyttade ihop med min pojkvän. Vi hamnade i ett lagom stort stall (tror det var 14 boxar) och riktigt trevliga människor. Stallet var väldigt fint och Kimbi hade en stor box i stallet. Tyvärr låg det ute på Östgötaslätten och det fanns ont om ridvägar i närheten. Det låg en bra bit från mig tyvärr och jag var tvungen att åka igenom hela stan för att ta mig ut till stallet, vilket i längden blev väldigt jobbigt. När stallägaren också bytte strö och höjde hyran över en natt kände jag att det var dags att se sig om efter något nytt.

I höstas flyttade jag därför än en gång och detta till ett stall som låg betydligt närmre och på rätt sida av stan. Det var väldigt mysigt stall som var uppdelat på två (7+7 boxar) och jag kom väldigt bra överens med de andra som stod där. Dessutom hade stället ett nybyggt fräscht ridhus och helt okej ridvägar. När jag flyttade dit blev jag lovad en större box än den som var ledig för de skulle flytta om hästarna ifall Kimbi behövde en större. Tyvärr följde inte stallägarna detta utan Kimbi fick fortsätta stå i den lilla boxen. När jag mätte den visade det sig dessutom att den inte ens var godkänd för Kimbi vilket jag påpekade och bad om att de skulle försöka flytta om hästarna (så att inte minsta hästen stod i största boxen och tvärtom), men det tyckte stallägarna var jobbigt. De sa att de trodde att de andra i stallet skulle bli irriterade om de bad dem byta box och därmed sa de att jag istället fick flytta därifrån.

Jag hade redan här en annan stallplats på G i stallet som jag står i just nu. Det blev åter igen helt fel håll från mig sätt, samt att det blev längre, men jag visste åtminstone att min häst fick en stor box och min vän Viweka stod redan i det stallet. Dit flyttade vi i november men jag visste redan när jag flyttade dit att det inte var någon hållbar lösning eftersom det var så långt. Hade det inte varit för det hade jag nog stått kvar där mycket längre eftersom det finns jättefina ridvägar i området och det är väldigt kul att stå i samma stall som en nära vän. Men nu när möjligheten till mitt blivande stall fanns kände jag att det inte går att säga nej. Jag vet att Kimbi kommer få det toppen i nya stallet i sin stora box. På sommaren kan man även öppna ett fönster i boxen så hon kan stå och titta ut om hon vill.

Bild på Kimbi från i höstas när vi var ute på promenad. Fina hästen <3



Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: