Vara student och ha häst

Att vara student och ha häst är inte en ekvation som alltid går ihop. Det är som många vet otroligt pengakrävande och tidskrävande att ha häst. Jag har trots detta valt att ha kvar min häst trots att jag pluggar. Det beror mycket på att jag vet att jag skulle tycka skolan var mycket jobbigare om jag inte hade Kimbi. Som det är nu har jag trots allt ett par timmar varje dag som jag tillbringar i stallet, och då kan jag koppla bort allt plugg.

Hur får man då pengar och tiden att räcka till? Gällande pengar har jag det ganska bra tror jag. Jag bor tillsammans med min pojkvän som tjänar ganska bra och vi har valt att dela upp det så att jag betalar så mycket jag kan, och han betalar resten. Sedan har jag också en snäll mamma som hjälper mig att betala Kimbis försäkring samt tusen kronor till stallhyran varje månad. Detta gör hon inte bara för att vara snäll, utan också för att hon trots allt också äger Kimbi och vill ha kvar henne.

Trots att jag får en del hjälp av personer som jag älskar i min omgivning måste jag ändå tänka mig för så att jag har råd med allt nödvändigt till Kimbi. Det rör sig då om skoning, foder, träningar, tävlingar och all utrustning som behövs. Jag har inte råd med allting som jag skulle vilja ha råd med. Jag rider inte runt i märkesshabrak och senaste hästmodet, men jag överlever ändå.

Jag försöker spara så mycket pengar jag bara kan för att ha råd med utrustning som behövs. Min sadel som jag har till Kimbi köpte jag nästan helt själv men då hade jag också sparat till den i över ett år. Jag skulle vilja ha en dressyrsadel också, men det kommer troligtvis få vänta tills den dagen jag har tagit examen.

I hästsporten har det blivit mycket prestige och alla hästbloggar går ut på att visa upp all fin märkesutrustning som man har råd med till sina dyra hästar. Jag anser att jag kan klara mig utan detta. Jag har trots allt ett privilegium som faktiskt har en underbar häst. Kimbi bryr sig inte om hon har på sig ett kingslandshabrak eller om det är ett billigt från Ullared. Jag ser alltid till att Kimbi har hel och ren utrustning och får den vård hon behöver. Allting utöver som jag har råd med blir lite av en bonus. Däremot kan jag också säga att för mig kommer Kimbi och hästutrustning alltid i första rummet, vilket gör att jag kanske inte är den mest modemedvetna i vardagen heller.

När jag gått klart min utbildning hoppas jag på att få ett fast jobb. Då kanske jag också kan få köpa precis den utrustning jag vill och känna att jag faktiskt har råd med det. Den dagen... 1½ år kvar... Heja mig : )


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: