Intervallträning nr 1

Idag har jag gjort ett tappert försök att intervallträna Kimbi. Hon har fått vila ett par dagar efter veterinärbesöket då hon fick en reaktion på vaccinet hon fick samtidigt, så hon har varit öm och svullen på halsen. Men idag red jag till sist i alla fall.

Regnet stod som spön i backen och det var inte alls roligt regnväder. Jag hade tänkt hålla mig på ridbanan då Kimbi är lugnast där men ridbanan näst intill simmade och jag inte riktigt litar på det underlaget så jag red ut istället. Tänkte att jag börjar lugnt och körde 4 x 2.20 min. Kimbi var skitjobbig och tyckte att hon skulle springa i 180 hela tiden. Var minst sagt irriterad på henne. Hon kommer ur balans i den hastigheten och byter galopp, vilket det inte är tänkt att hon ska göra. Vi har lite att jobba på med andra ord. Nu är det vila imorgon, sen får vi se om jag hinner rida på onsdag. Ska troligen iväg och kolla när hennes treåring hoppas på riktigt för första gången :).



Noomie Sundell

Vart tränar du intervallträning ute? I våra skogar har vi bara små korta galoppsträckor.. "/

Svar: När det var mjukt på grusvägarna intervalltränade jag där. Då är det dock viktigt att man tänker på att hålla hästen balanserad så att inte träningen skadar mer än den ger. Sen försöker jag hitta längre skogsvägar. Sånna traktorvägar som brukar gå mellan fält brukar vara super. I brist på bra vägar kan man intervallträna på ridbanan. Vår är 20x60 så då blir det inte jättemycket böjt spår. Enligt min veterinär gör det inget så länge man låter hästen balansera upp sig själv (=inte hålla för mycket på yttertygeln). Men det mest optimala är ju såklart om man har ett bra fält som man får rida på : )
Martina Rylander

Noomie Sundell

Okej, tack för svar!(:

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: