Angående hundar

Detta inlägg kommer inte handla om hästar. Det kommer handla om hundar. Jag skrev tidigare ikväll ett lite provocerande inlägg på Facebook angående lösa hundar, som jag gärna delar med mig av här också.

Jag är nämligen en sån hundägare som hundhatare hatar. Jag har min hund lös 95% av tiden. Jag litar på henne till 100%, däremot litar jag inte på varken folk eller andra hundar vilket gör att jag kopplar henne ibland av den anledningen, eller när situationen kräver det.

Vid möte ute så kallar jag bara in min hund till sidan där hon går fot tills jag säger till. Om jag av någon anledning missar mötet eller upptäcker det försent så reagerar inte min hund ens med en blick 98% av gångerna. Ofta säger jag till henne att stanna där hon är och då står hon still eller sätter sig där hon är. Hon fungerar helt enkelt bäst om hon får vara lös.

Av denna anledning ser jag inga anledningar till att koppla min hund. Om någon säger till mig att koppla henne gör jag självklart det, men varför ska jag ha henne kopplat om hon klarar av att vara lös?

Reaktionen jag fick var att jag inte kan lita så mycket på min hund och att de har instinkter. De gånger min hund "glömt av sig" har jag i stort sett alltid kunnat bryta innan det hänt något. Ju äldre hon blir desto lättare har detta blivit. Jag har haft henne lös sedan jag fick hem henne vid 8 veckors ålder. Nu är hon 8 år och hon fungerar bäst lös.

Jag kommer aldrig koppla henne mer än nödvändigt. Jag tycker att klarar både hund och ägare av det mår hunden bäst av att vara lös. Självklart ska man inte släppa hundar hur som, utan man ska göra det under de former man klarar av. Jag och min hund klarar detta alltid, vissa hundar kanske kräver att man är ensam i skogen med den, vissa i hundgård osv. Detta är min åsikt, och jag önskar att alla hundar var lika lydiga som min fina. Vad mycket lättare allt skulle varit. <3



Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: