Hej mitt vinterland

Nu verkar kylan och vintern till sist vara på väg. Det har bara varit snö typ 2 dagar än så länge denna vinter men så igår och idag har det fallit lite snö. Imorgon skulle det visst komma lite till. Dessutom ska det bli rejält kallt så till sist kanske det är dags att plocka fram vintertäcket till lilla frusna Kimbi. Än så länge har hon ju faktiskt klarat sig med ett täcke på 200g.

Det jobbiga med att det kommer snö är dock att jag måste sätta i alla Kimbis brodd igen. Jag skodde Kimbi med brodd sist hon skoddes vilket var en månad sedan. Eftersom det inte såg ut att bli mycket vinter tog jag ur dem runt jul. Kändes dumt stt ha på dem eftersom det sliter onödigt på både ben och broddar. Men ja, nu är det dags att sätta i dem igen helt enkelt. Jag har ett tungt jobb framför mig. Får se hur mycket snö det hinner komma till imorgon. Jag kommer vara borta från imorgon till på tisdag och eventuellt väntar jag med brodd tills dess om det inte verkar bli så mycket snö.

När jag var med till Ultuna förra månaden pratade vi med veterinären om broddar. Enligt henne skulle man inte ha fyra brodd eftersom det sliter så mycket mer på benen när det tar "stopp" för hästen. Med två brodd blir det ett bättre glidmoment vilket gynnar hästens ben. Vinkeln som blir vid traktbrodd ansåg inte hon missgynna hästen, eftersom brodden brukar tryckas ned både i hagen och boxen. Den korts tiden i gången eller liknande ska inte skada. Jag brukar ändå ha 4 brodd då Kimbi bara halkar när hon bara har två brodd. Jag förstår dock veterinärens tanke. Det var rätt tänkvärt faktiskt, Jag brukar åtminstone försöka ta ur brodden när det inte är snö för minskat slitage. 





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: