Otroligt många tankar

Vad spelar det egentligen för roll om du visar resultat på tävlingsbanan? Vad spelar det egentligen för roll om du tävlar över huvudtaget? Jag har märkt att det för många verkar betyda något otroligt mycket om man tävlar eller inte, om man visar resultat eller inte, och på vilken höjd man tävlar. Det blir som en slags rangordning, där de som inte tävlar eller håller sig på en låg nivå hamnar lägst. 
 
Nu iår har inte jag kommit ut och tävlat så mycket, och när jag väl har tävlat så har resultatet tyvärr inte blivit så bra. Mitt liv ser väldigt annorlunda ut idag jämfört hur det var för ett år sedan, eller bara 6 månader sedan. Jag har inte haft möjligheten att träna alls så mycket som jag skulle vilja, och jag har tyvärr fått prioritera bort det mesta i mitt liv som betyder något, till fördel för ett jobb. Det känns jäkligt trist och jag har känt stora krav både från mig själv och andra att jag ska tävla. Men varför egentligen? Varför ska jag tävla om jag inte ens hinner träna? 
 
När jag började rida för extremt många år sedan gjorde jag inte det för att jag ville uppnå någon form av prestation. Jag gjorde det för att jag tyckte det var KUL! Det fanns ingen annan anledning. Det är många som verkar glömma bort ursprungssyftet till varför de rider, till följd av alla krav. Man får inte tappa bort glädjen. Ridningen ska aldrig vara något som känns tungt och tråkigt, då har man tappat anledningen till varför man rider. Det finns självklart de som rider och tävlar för att uppnå höga prestationer, men man kommer inte ifrån att från början så red man bara för att man tyckte det var kul
 
Man behöver inte stressa för att komma ut på tävlingsbanan. Man behöver inte stressa för att hoppa högre klasser. Ibland kan det vara den största vinsten att rida en tur i skogen, att ta en galopp på ett fält eller få till det där varvet i galopp på ridbanan där det känns som man svävar. Man behöver inte alltid mäta prestation. Jag behöver inte bevisa någonting för någon. Jag rider för min egen skull och kommer alltid att göra. Jag älskar min häst och ibland kan det vara otroligt kul att tävla och möta hur långt vi har kommit. Men jag får inte göra det för någon annans skull. Jag ska inte göra det för att omgivningen säger det till mig. Jag gör det för min skull! Man måste inte tävla, man kan vara lika bra ryttare för det.
 
Det finns de som kommer ut på tävling och absolut inte är redo för det, varken häst eller ryttare. Det ser jag ingen mening med. Lägg den tid och de pengarna på att träna. Träningen måste vara grunden i ridningen om du nu skulle vilja tävla. Tävlingen får man se som en bonus efter tillräckligt mycket ihoptjänad träningstid. Jag har lagt ned otroligt mycket tid, pengar och energi på träningen. Men jag känner mig inte tillräcklig. Jag gör fortfarande massvis fel i min ridning. Fel som jag inte vill göra, men som jag måste träna för att få bort. Jag kanske inte går in på en tävling imorgon, för det känner jag mig inte redo för. Men för mig kan det vara en otroligt stor vinst om jag och Kimbi kommer rätt på varje hinder på en kort bana, om hon tar en av mina halvhalter eller om jag lyckas sitta ned i en mellantrav. Varje sådant litet mål är ett steg närmre ett större mål, men jag ser ingen anledning till att stressa. Ridning behöver inte vara så komplicerat i form av höga höjder eller stora krav. Varje dag ska vara rolig, och varje dag ska du känna dig som en vinnare på hästryggen. Det gäller bara att sätta tillräckligt låga mål. För det är dina mål och din ridning som betyder något!
 


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: