Gårdagens ridpass

Igår red jag Kimbi på ridbanan. Hon är så otroligt fin i skritten nu. Då kan man verkligen sitta och njuta. Känns kanske fjuttigt att ha en häst som är fin i skritten, men efter att ha skrittat i typ ett halvår så är man rätt glad för det lilla kan jag få be att tala om. Både hon och jag är rätt ringrostiga, men skritten har vi fått ordning på under den här tiden i alla fall. Det är stor skillnad från när jag började skritta henne uppsuttet i oktober.
 
I traven känns Kimbi väldigt pigg och fräsch. Fräsch är huvudsaken. Sen märker jag att hon är rätt svag i vänster bakben och tycker det snabbt blir jobbigt, men jag misstänker att det är fullt normalt efter att ha avbelastat det så pass länge. Jag stegrar långsamt upp mängden trav. Jag vet inte riktigt hur mycket jag vågar göra det. Än så länge har jag mest hållit mig på fyrkanten. Det går rätt fort då för Kimbi har en förmåga att ånga på ordentligt när det går rakt fram. Men jag låter henne gå på en del nu för det är det tempot som hon själv trivs bra i. Bara det inte blir obalanserat så tror jag det är bra att låta henne välja lite själv. 
 
Jag hoppas på att snart kunna börja galoppera så smått. Jag har inte galopperat på en häst på ett halvår. Jag längtar så otroligt mycket! Jag vill inte stressa igång Kimbi, men man är ju otroligt sugen på att låta henne få som hon vill och galoppera lite. Jag har bestämt mig för att inte låta henne galoppera innan nästa helg. Nästa helg har hon varit under igångsättning i 7,5 vecka, och jag har ridigt aktivt i 4 veckor. Då känns det inte som att det är för tidigt. När vi pratar galopp då är det ju typ en galoppfattning och ett par galoppsprång. Jag tror i alla fall inte Kimbi har något emot det, men vill inte göra fel heller. Men veterinären sa sist att han tyckte att igångsättningen skulle ta 8 veckor. Jag har räknat på 12 för att vara på säkra sidan. Sedan tror jag inte att hon kommer vara i full kondition förrän slutet av våren/början av sommaren. Som sagt får det ta tid, för jag tycker om Kimbi för mycket för att stressa när vi tagit oss såhär långt.


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: