Plan B

Allting blir inte alltid som enligt planen. Igår när jag kom till stallet beundrade Kimbi såklart. Eftersom jag visste att spermaskicken inte fungerar så bra nu under påsken så visste jag mer eller mindre att den hör brunsten var sumpad.


Jag rådde med de pä stationen och vi kom överens om att ändå åka upp och kolla hur Kimbi ligger till och på så sätt kunna planera bättre om hur vi ska lägga upp det framåt. Så imorse trotsade vi snöovädret som kommit under natten och åkte till Salsbro. Resan gick ändå helt okej med tanke på underlaget. Det var en väg som var riktigt dålig, och där och då kändes det som om vi skulle behöva vända. Vi konstaterade dock att vi hade kommit mer än halvvägs så vi körde på i lugn takt. På hemvägen valde vi en bättre väg och väglaget var mycket bättre.

På stationen fick vi direkt komma in i seminspiltan och veterinären kollade henne. Såklart hade hon ett stort och fint ägg som var perfekt för seminering, idag! Men eftersom skicken var kört så fick jag två val. Lämna henne och så sprutar de igång henne om en vecka, eller ta med henne hem och komma tillbaka lagom till nästa brunst. Jag frågade vad veterinären tyckte var bäst och vi kom fram till att vänta på nästa brunst eftersom det är tidigt på säsongen. Vi räknar med att komma tillbaka med henne om ca 2 veckor runt valborg. Det fungerar bra för mig och Kimbi är supersnäll att köra, så det satsar vi på helt enkelt. 

Lite synd att vi missade denna brunsten men jag var ju lite medveten om risken. Jag ville ju dock att Lumis bebis skulle komma innan jag körde iväg Kimbi för att inte riskera något. Så det gör inte jättemycket. Som sagt är det fortfarande tidigt på säsongen och jag hoppas att Kimbi är hyfsat lätt att få dräktig. Hennes mamma har alltid tagit sig på ett eller två försök. 

Vi stannade och köpte choklad i Askersund också. Jättegoda chokladbollar från en chokladtillverkare där. Mums!



Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: