Att se sina brister

När man ska välja hingst till sin höst handlar det mycket om att kunna se objektivt på sin häst. Man behöver rannsaka sig själv och försöka se vad ens underbara älskade höst har för brister och vad man vill förbättra eller ändra. Det handlar i te om att ta ett föl för avlandets skull utan det handlar om att försöka göra nästa generation till en bättre kopia än den du har idag. Det är inte helt lätt och jag har tagit hjälp av bland annat Kimbis uppfödare samt andra personer som jag litar på och som känner mig och Kimbi.


Jag har ett par saker som jag anser är viktiga hos en hingst till Kimbi som jag hoppas ska kunna komplettera henne

Storlek
Kimbi är själv väldigt stor. Hon mäter typ 178-179 cm över jordytan vilket egentligen är lite stort för mig. Nu har jag haft väldig tur med Kimbi ändå eftersom hon är väldigt mån om att göra rätt, har egen motor och inte är tungriden. Men storleken leder ju också till problem både i ridningen och rent hälso- och hållbarhetsmässigt. Därför hoppas jag på att Kimbis avkomma ska bli en bit mindre än hon själv. Det optimala hade varit om den inte blev över 170 cm, men det är ju svårt att lägga en sådan beställning. När jag kollar efter en hingst kommer jag dock en del på storleken. Självklart ska de också ha en bra typ och själva vara lite nättare än Kimbi, för att undvika en tung häst.

Psyke
Kimbi är en häst som har väldigt lätt att bli stressad. Hon har väldigt mycket i huvudet vilket ibland ställer till det, framförallt i ridningen. Hon är mer stabil från marken, men från ryggen kan hon få för sig väldigt mycket. Om hon inte förstår något så har hon också väldigt lätt att bli stressad, och då är hon svår att "få ned på jorden" igen. Av denna anledningen lägger jag stor vikt vid temperament och ridbarhet när det gäller hingst. Jag vill inte lägga något med mycket nerv på henne. Kimbis uppfödare som är väldigt insatt i aveln har givit mig en hel del nog don'ts och en del tips om stabila linjer som troligen skulle kunna komplettera upp Kimbis psyke. Jag vill såklart inte ha någon hjärndöd ridskolehäst, men många dagar önskar jag mig en häst som kanske är lite mer stabil än Kimbi i ridningen. 

Gångarter
Till sist så väljer jag att prioritera gångarter. Kimbi har själv ganska bra gångarter men hennes svaghet har varit galoppen där hon har haft svårt att hitta styrkan. Jag vill därför ha en hingst med bra galopp. Jag skulle också gärna vilja ha en hingst med lite bättre bogfrihet och rörlighet än Kimbi. Hon själv tenderar att bli lite rak i gångarterna och har skulle vilja ha lite rundare gångarter.

Trots att jag själv mest tävlat hoppning med Kimbi väljer jag att lägga en gångartshingst på henne. Det är där jag tror att hon har mest att tillföra i aveln. Jag hoppas såklart på att få en avkomma som inte är helt bedrövlig i hoppningen. Kimbi själv hoppar väldigt väl vilket man kan hoppas att hon nedärver en del av. Sedan tävlar jag inte på någon elitnivå så de låga klasser jag kanske kommer att tävla tror jag att även en gångartsavlad häst skulle lyckas kravla sig över. 

Det var lite tankar om hur jag tänker gällande hingstval. Det är inte helt lätt att hitta den optimala hingsten. Dessutom är det en hel värld av fina hingstar. Det gäller bara att hitta den som kompletterar upp MITT sto bäst i denna djungel. Jag är glad att jag har kunnigt folk runt omkring mig så jsg förhoppningvis hindras gå på några riktiga nitlotter.



Kimbi i en mellantrav.
Kimbi och jag på hennes första dressyrtävling.
Kimbi på hoppbanan vilket hon älskar! Hon hoppar ju inte helt Tivoligatan om jag får däga det själv.


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: