Dygn 39

Idag är Kimbi på dygn 39. Imorgon är hon på dygn 40 och det är dags för den sista av de täta kontrollerna på seminstationen. Ser allt bra ut imorgon kan jag försäkra fölet i magen. Det är faktiskt lika nervöst den här gången. Tur att jag inte kommer kolla lika tätt sen, för jag håller på att avlida på grund av all nervositet. Jag hoppas verkligen att allt ser bra ut imorgon.
 
Jag kommer fosterförsäkra fölet i Agria. Agrias försäkring går att upprätta från 40 dygns dräktighet. Vad man räknar dräktigheten ifrån skiljer dock lite. Vissa räknar från inseminering och vissa från bekräftad gulkropp. I Kimbis fall skiljer sig detta åt lite då hon inseminerades på fredagen och kollades inte igen förrän måndagen. Jag har därför kollat med Agria då jag såklart vill försäkra fölet så fort som möjligt. Första gången jag chattade med dem svarade de väldigt luddigt, men gång nummer två så skrev de att de räknade från sista insemineringsdag, så nu utgår jag ifrån det. Jag har sparat deras svar så jag kan styrka det ifall de säger något annat efter att jag pratat med dem imorgon. 
 
I övrigt så går Kimbi fortfarande mest och skrotar. Men är hon dräktig nu är planen att hon ska få komma igång igen lite smått. Troligen blir det först efter helgen då jag ska iväg på fredag och kommer hem lördag kväll. Ska bli kul att få sätta igång henne igen.
 
Ikväll kommer hovslagaren. Den här perioden har Kimbi gått barfota bak, men då hon är så ömfotad utan bakskor så kommer jag nog jinxa dräktigheten lite och sätta på bakskorna också. Förhoppningsvis har de inte jättemycket emot det imorgon på seminstationen. Känns bäst att få på skor för Kimbis skull. Hon blir så ovillig och spänd när hon är öm i tassarna.
 
Inatt förlorade en bekant sitt föl i samband med fölningen. Det är så skört det här. Jag är fullt medveten om vad jag ger mig in på då jag har sett när det inte gått bra. beklagar deras stora förlust, men hoppas att de kan glädja sig i att stoet verkar ha klarat sig ok. <3


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: