6 månaders dräktighet

Idag är det 6 månader och 1 dag sedan Kimbi inseminerades och blev dräktig! Någon dag för typ 1,5 vecka sedan verkade hon väldigt trött och omotiverad att rida, men annars har hon känts ungefär som vanligt och är pigg och glad. Generellt kan jag nog tycka att hon är lite tröttare än vanligt, men som sagt gillar hon ändå att bli ridning. Sadelgjorden tycker hon däremot inte är någon större hit.
 
Förra måndagen drog jag på henne sadel och träns och gick upp på ridbanan för ett litet pass som jag hade planerat skulle vara lite jogg. Strax innan jag ska hoppa upp börjar Kimbi skrapa och backa och sparka mot magen. Kolikkänning. Så istället för ett ridpass så blev det först 20 min promenad på ridbanan. Kimbi verkade lugn när jag kom tillbaka till stallet igen, men efter en kortare stund började hon skrapa igen. Då gick vi upp på ridbanan och longerade i skritt och trav i ca 15 minuter. Det verkade göra susen för när vi kom ned till stallet igen så förblev hon lugn. 
 
Kimbis koliksymtom verkar inte ha berott på att hon var förstoppad. Hon bajsade både innan jag tog in henne strax innan ridpasset, och direkt efter longeringen. Däremot hade hon en del gaser i magen som det verkade.
 
I lördags var då sedan jag och T på bio för första gången på typ ett halvår. Drygt en timme in i filmen så börjar det ringa i min mobil. Det var en tjej i stallet som hörde av sig om att Kimbi åter hade koliksymtom och ville inte äta. Stallkompisen gjorde mig en stor tjänst och tog ut Kimbi och rörde på henne i skritt och trav i ca 30 minuter, och de hann även med en promenad innan jag kom från bion. Lagom tills jag kom hade Kimbi bajsat och hon hade börjat äta. Väldigt skönt att jag har stallkamrater som jag litar på så pass, och som ställer upp, även om klockan hann bli 12 på natten innan vi kunde åka hemåt.
 
Jag har googlat mig fördärvad och har hittat info om att kolikkänningar tydligen är väldigt vanligt på dräktiga ston. Det verkar som att problemen dyker upp ungefär kring denna tid av dräktigheten hos många. Då är det troligen fölet som ligger och trycker mot tarmen och skapar obehag för stoet. Jag hoppas att det är den enkla förklaringen, och att det inte är den lite mer jobbiga förklaringen som då skulle innebära livmoderomvridning. Kimbi brukar vanligen inte ha kolik, så att hon nu har haft det två gånger inom loppet av en vecka känns sådär. För några veckor sedan rapporterade stallägaren om att Kimbis box var uponer en morgon, så det är mycket möjligt att hon haft dessa känningar även andra gånger utan att någon upptäckt det. Nu har jag iaf försökt tänka över Kimbis situation och försökte åtgärda alla vanliga kolikanledningar. Det är bara att hålla tummarna för att Kimbi slipper dessa problem framåt.


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: