Formalin

Efter att ha kollat igenom en stor mängd hingstar har jag då hittat den som jag hoppas att Kimbi ska bli dräktig med. Jag har hittat många fina alternativ som jag har valt imellan. Blue Hors St Schufro, Dragon Welt, Van Vivaldi, Gustav, Dahlwhinnie... Ja, listan kan nog göras lång. Men efter att ha kollat igenom alla dessa hingstar så har jag ändå valt en annan hingst som kanske är lite oväntad. Han är ung och oprövad men ändå har jag fastnat för honom.
 
Det är hingsten Formalin som jag har fastnat för. En liten svart hingst som blev godkänd på årets bruksprov. Hans far är Floricello, som också är den hingst som är far till Klifton som fötts upp av Kimbis uppfödare och som blev godkänd hingst förra året. Jag har alltid gillat Floricello, och tycker det är roligt att han har två så fina söner.
 
När jag pratade med Kimbis uppfödare om Formalin bad hon mig kolla lite extra på mödernet. Det är ofta något som glöms lite bort. Framförallt när man är nybörjade inom aveln känns det svårt att ha koll på dessa ston som står bakom alla framgångsrika hästar. Jag kollade lysigt igenom Formalins stamtavla och kollade lite extra på stolinjen som är stofamilj 36 och alltså en gammal svensk framgångsrik stam. Formalins mamma Synovia är ett sto över det vanliga. Hon blev rikssto som 3-åring. Som 4-åring fick hon betyget 10 på både traven och galoppen. Hon vann även Breeders som både 5- och 6-åring. Även Formalins mormor var framgångsrik och blev rikssto. Helt klart så har han ett möderne som inte går av för hackor.
 
Formalin verkar också ha ett otroligt bra temperament, vilket jag hoppas slår igenom väl på Kimbi. Kimbi har ju också ett väldigt mjukt och trevligt temperament och det ser jag som en av Kimbis starkaste sidor. Idag kollade jag på webbsändningen från Tullstorps hingstvisning. Formalin travar in i ett fullsatt ridhus som om han aldrig har gjort annat, och då är han inte ens fyllda tre. Otroligt coolt att se. Att han dessutom har otroligt fina gångarter med en rörlighet som jag gärna vill åt gör ju inte saken sämre. Han har en helt fantastisk galopp. Han bara svävar fram. Det ska bli otroligt kul att se vad det kommer bli av den hingsten med åldern. 
 
Jag gillar också hans exteriör. Han är ganska liten och nätt och otroligt vacker att titta på. Den lite korta ryggen kanske kan komplettera upp Kimbis lite långa linjer. Hans lilla nätta huvud kan kanske falla rätt tillsammans med Kimbis huvud modell Xfull. 
 
Det enda men:et jag haft gällande Formalin är att hans morfar är hingsten D-day som sägs ge tokiga avkommor. Men med tanke på Formalins otroliga temperament och hans mammas prestationer så känns det som att D-daygenen hamnat ganska väl på både Synovia och Formalin. Jag vet att det finns en del fälttävlanshästar med D-day i sig då han kan ge hästar med bra självförtroende. Det hade ju inte varit helt fel på Kimbi då hon själv kan bli lite osäker på sig själv. Jag tror att det kan bli en väldigt trevlig kombo. 
 
 

Formalins uppvisning på Tullstorp i helgen.

FORMALIN 1345 from Studio Korsholm AB on Vimeo.

 



Hanna

Åh så vacker! Hur hög är han?

Svar: Än så länge är han bara 163 cm. Han är ju dock bara tre så han växer väl lite till kan jag tro.
Martina Rylander

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: