Plan B, och resten av alfabetet

Igår lyckades vi riktigt bra på unghästtestet och Åsas häst Stella tog hem ett gångartsdiplom och blev klass 1 som hopptalang. Känns otroligt kul att ha varit delaktig i denna bedrift. Stella är som sagt född på gården. Hon är ett sto med en hel del integritet och har inte alltid legat på plussidan hos mig. Men nu som treåring har hon börjat mogna och blivit mycket trevligare. Och efter gårdagen är det ändå svårt att tycka illa om henne.


Efter testet packade vi in Stella i transporten och åkte upp till Salsbro med henne. Seminveterinären var på plats och kunde kolla Stella direkt, men det var inte riktigt dags för henne än. 

Jag pratade med henne om Kimbi och hon sa tyvärr att det var lite problem. Skicken från hingsten jag valt har tyvärr visat sig vara väldigt dåliga. De var okej vid första brunsten men när hon seminerades om var de tyvärr väldigt dåliga. Chansen för dräktighet är väldigt låg. Veterinären rekommenderade mig att tänka på en reservplan med tanke på Kimbis ålder och de dåliga skicken. Väldigt tråkigt att höra då jag tror väldigt mycket på denna kombinationen. Men jag väljer att lyssna på veterinärens rekommendation och kommer att byta hingst om Kimbi inte är dräktig denna gång heller.

Det behövs fortfarande bara en spermie för att hon ska bli dräktig. Trots att oddsen är väldigt dåliga hoppas jag ändå innerligt att den där spermien hittat rätt. Det hade varit helt underbart. Det återstår dock att se. Kimbi skulle kollas igen den 14:e som jag förstod det så det är en stund kvar. 

Det var tydligen mer komplicerat detta än vad jag trodde. Jag tänkte att det nog inte borde vara så svårt att få Kimbi dräktig. Men nu är jag väldigt tacksam för en väldigt ärlig och öppen seminveterinär och åter igen tacksam för all hjälp jag får av Kimbis uppfödare när planer behöver ändras. Det kommer nog bli jäkligt bra detta ändå, bara hon blir dräktig!



Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: