Dygn 83

Igår var det dags för den sista dräktighetskollen efter en lång och väldigt varm sommar. Jag har hållt igång Kimbi litegrann, men hon är inget fan av värme så det har tyvärr blivit lite mer sporadiskt än vanligtvis. 
 
I förrgår började jag tvivla rejält på mitt beslut om att kontrollera Kimbis dräktighet på min födelsedag. Jag började intala mig själv att hon nog inte är dräktig trots allt. Trots utebliven brunst och andra tecken som jag misstänkt har ett samband med dräktighetshormoner. Men igår fick jag med mig Kimbi och min fina sambo till Flemminge och jo, fölet var kvar och allt såg bra ut. En fin födelsedagspresent från min fina Kimbi! På dygn 82, knappt en fjärdedel av dräktigheten klar. Nu är det bara att förlita sig på att fölet stannar där det ska tills jag hoppas att den vill komma ut i vår. Hon är beräknad till 25 april, vilket såklart känns som en evighet.
 
Sommaren har präglats av torkan och det kommer bli en tuff vinter som hästägare. Vi har fått knappt hälften av den mängd hösilage vi brukar få, och än så länge ingen halm, men det hoppas vi ändras snart. Det kommer därfrö bli en vinter av ransonerat foder och en stor mängd kraftfoder. Senaste åren har inte Kimbi fått kraftfoder annat än i mineralsyfte, så det blir en omställning för oss båda.Det känns lite otajmat med en dräktig häst just i år, men nästan hellre det än ett föl vid sidan tror jag. Det hade blivit tufft. Nu klarar jag det utan problem ekonomiskt trots ökad stallhyra och kraftfoderkostnader. Jag intalar mig om att allt löser sig, och jag hoppas att jag har rätt.


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: