Hoppträning

I lördags var jag och Kimbi på hoppträning för första gången sedan augusti. Vi är ju lite ringrostiga men jag är trots det väldigt nöjd med min häst. Vi hoppade ett par övningar som passade Kimbi väldigt bra och som vi skulle behöva hoppa mer på. Vi hoppade inte så högt utan fokuserade mer på rytm och tempo. Mot slutet låg hindren på ca 90 cm, men man måste ju börja någonstans. Kimbi var i varje fall väldigt glad och väldigt pigg.
 
Vi hoppade övningen som ni hittar här nedan. Den övre långsidan bestod av ett lågt sockerbitshinder, 12,5 m fram till ett räcke och lika långt till ytterligare ett sockerbitshinder. Detta är en övning som Kimbi och jag skulle behöva nöta typ flera gånger i veckan, då målet är att hästens rytm ska vara precis lika innan och efter hindret, för annars blir det antingen kort eller långt på någon av distanserna. 
 
Den undre övningen var otroligt bra för mig som gärna lägger mig i och grejar för mycket när jag hoppar. Här var det galoppbom, oxer, 5 galoppbommar fram till en oxer och bom efter. Här kunde jag mest lägga ned handen och så löste Kimbi det själv och jag fick bara hänga med och känna rytm, och lägga upp galoppen innan och ordna till det efter. Jättenyttigt för oss! Kimbi var superduktig på denna övning när hon kom på hur hon skulle göra. 


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: