Tankar om träningsupplägg

Jag brukar ofta prata om att det finns så otroligt många sätt att ha häst och hantera hästar på. Det finns väl kanske ett par sätt som kan anses vara direkt fel, men i övrigt så är det ju ändå så att vi strävar efter samma mål. Det enda som skiljer är vägen dit. Vi alla vill att våra hästar ska må bra. 

När det gäller träningsupplägg finns det ju ungefär lika många läror som det finns hästintresserade. Det handlar om att hitta ett sätt som fungerar för både häst och ryttare. Själv har jag åsikten om att vilan är väldigt viktig för återhämtningen (kan dock vara inform av aktiv vila med skritt). När Kimbi är i full träning brukar jag försöka ha ett upplägg med 3 dagar ridning, en dag vila, 3 dagar ridning osv. Det fungerar bra för oss. Jag vill stärka henne men inte slita ut henne. Nu under uppbyggnadsperioden pendlar jag dock mellan ridning varannan dag eller ridning 2 dagar, vila en osv. 

Man ser de som har andra upplägg. Jag ser de som rider sin häst hårt 14 dagar i sträck, och undrar varför hästen känna ovillig dag 14. När du själv tränar, tränar du stenhårt 7 dagar i veckan? Oftast lägger man ju in återhämtning med vila eller lågintensiv träning i schemat. Återhämtningen är viktig. Muskler och leder bryts ju ned när man tränar. Det gäller så väl häst som människa. Det är under vilan som musklerna stärks.

Att lägga in lugnare lösgörande pass gör man även inom absoluta toppen. Ibland helt vila, ibland någon annan form av lugn aktivering. Det är kanske tänkvärt för de personer som bara kör på utan att ge hästen en chans att vila. I min värld är det bara en handfull höstar som klarar den belastningen. I övrigt känns det bara som en tidsfråga innan hästen går sönder. 


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: