Välja station

När man ska inseminera sitt sto så handlar det inte bara om att hitta den perfekta hingsten. När man har hittat den perfekta hingsten så behöver man också hitta en seminstation som kan hjälpa dig att tillverka ditt älskade föl. Jag har insett att det kan vara nog så klurigt som att hitta rätt hingst


Välja hingstens station
Många hingstar i vårt avlånga land står uppställda på hingststationer som också har seminstationer. Det kan vara smidigt att välja en av dessa stationer då man då oftast kan i demoners sitt sto med färsk sperma och slipper de riskerna som finns med transporterad sperma. Det finns hingstar som har betydligt högre dräktighetsprocent på färsk sperma jämfört med transporterad. Nackdelen kan ju vara att man kan få åka långt till stationen. Det gör att man oftast kanske lämnar kvar sin ädelsten på stationen tills hon är bekräftat dräktig. Hem får man sedan en ganska saftig räkning med en stor post på uppstallningskostnad, eftersom den betalas per dag.

Välja station utifrån geografiskt läge
Bor man i de södra delarna av landet så är det inte bara hästgårdar som det kryllar av. I många delar finns det också rätt många seminstationer. Ett väldigt smidigt alternativ  för den som inte vill stalla upp sitt sto på stationen alls eller bara låta henne stå där några enstaka nätter vid i semination. Nackdelen är ju åter igen att transporterad sperma kan vara sämre (om man inte har sånt flyt att hingstens station är den man bor nära). Sen kan det ju vara osmidigt att köra stoet mellan station och hemstallet om man väljer den lösningen.

Välja station efter popularitet
Jag har märkt att det finns seminstationer som är mer poppis än andra, och det finns de som väljer station utifrån detta. Känns som onödigt omständigt många gånger. Jag skulle inte välja station på popularitet. Enda gången jag skulle välja en sådan station är väl om de faktiskt skulle ha den hingsten jag vill ha och det är smidigast att köra dit henne. Jag vet inte om dessa stationer faktiskt har procentuellt bättre dräktighet. Jag tror inte det finns statistik för stationer att tillgå offentligt, tyvärr.

Så som läget är för mig kommer jag troligen välja en station som ligger rätt nära Linköping. Jag kommer inte köra Kimbi imellan en massa men tänker att hon kanske kan få komma hem mellan insemination och dräktighetskoll. Det är ett par veckor där imellan. Jag har förstått att stationen består av kunnigt folk och att jag borde kunna lämna Kimbi där med gott samvete. Står hon när är finns det ju också möjlighet att åka dit och hälsa på ifall saknaden blir för stor. Skulle jag av någon anledning byta hingst till en med sämre dräktighet skulle jag dock försöka ta hans hemmastation tror jag, för att förbättra oddsen för dräktighet. Men den hingsten det lutar åt står på station utan seminstation. Dessutom ligger den så jäkla långt bort att ingen normal person skulle orka åka. 

Nu ska jag bara ta kontakt med stationen och prata med dem ifall de har möjlighet att ta emot Kimbi. Jag har ingen aning om hur stor förfrågan stationerna brukar ha och om de brukar bli fulla fort. Jag hoppas att de har plats. Kimbi har säkert inget emot att bo i vardagsrummet annars :). 



Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: