Val av hingst

Då mina förhoppningar om den hingst jag tänkt välja sjönk till botten så har jag ju därefter fått byta fokus. Som vanligt tog jag hjälp av Kimbis uppfödare Anette för att ledsaga mig i hingstdjungeln. Båda hingstarna hon föreslog hade jag faktiskt kikat på lite innan, men den ena ligger mig närmre hjärtat än den andra.

Hingstarna hon föreslog var dels Van Vivaldi, som verkligen imponerade på mig under strömsholmsvisningen. Han rör sig med lätthet och verkade ha ett bra temperament.

Den andra hingsten som hon föreslog vad den enda gångsartshingsten som jag inte lyckades se på Strömsholm på grund av att han visades sist. Det är Gammelengårds Zappa som godkändes 2016 och därefter har gått från klarhet till klarhet på unghästtävlingar. Jag tycker han har en trevlig typ och rör sig väldigt trevligt.

För mig faller valet på Gammelengårds Zappa. Ett lite mer oprövat kort än Van Vivaldi men han tilltalar mig mer. När jag dessutom fock se att han förra året hade över 96 % dräktighet så kändes det väldigt rätt. Det var endast 2 ston han inte lyckades få dräktigt förra året, så då vet jag i alla fall att jag har gjort vad jag kan på den punkten till mitt lilla krångelsto.

Jag tror att Zappa kan bidra till Kimbi med ett gott temperament och bra rörlighet i gångarterna. Han är inte alltför långlinjerad eller grov vilket jag tror kan vara bra för Kimbi. Vad jag hört så har hans föl blivit väldigt snälla hittills, och temperamentet måste ändå vara prio ett. Jag är ju fortfarande nybörjare på detta med avel och vill inte avla en för svår häst till mig själv. Nu är det bara att sätta sig lugnt i båten och hoppas på det bästa! Jag vill så gärna ha föl 2019!

Jag slänger in ett par bilder på fina Zappa <3

 
 


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: