Hingstvisning på Strömsholm

På onsdagen släpade jag med min något skeptiske sambo till Strömsholm för hingstvisning av hela 24 hingstar. Fördelen med min sambo är att han aldrig tackar nej till ett äventyr. Nackdelen är väl att han inte kan något så jag får inte så stort utbyte. Jag försökte lite försiktigt fråga om han såg någon skillnad på hur gångartshingstarna rörde sig jämfört med hopphingstarna. Ja, någon skillnad var det, men han kunde inte sätta fingret på vad det var. Och så var det med det.

Jag hade aldrig tidigare varit på en hingstvisning utan hållit mig till webbsändningarna tidigare. Jag är dock en sådan person som aldrig kan göra något halvhjärtat. Antingen tar jag inte ett föl, eller så ska jag ta ett föl efter mitt sto och då ska jag banne mig sätta mig in i allt som har med avel att göra. Det är nog både hälsosamt men också väldigt tidskrävande. Det är också kul, och det är nog det viktigaste.

Det var väldigt lärorikt att vara på plats på Strömsholm. Det fanns hingstar som tidigare verkligen tilltalat mig men som föll med magplask rakt ned i ridhusbotten. Framtunga, ovilliga, starka och med bakbenen på andra sidan ridhuset i den ökade traven. Det fanns också de hingstar som på pappret inte tilltalat mig speciellt men när jag fick se dem under ryttare så växte de verkligen. Jag blev även kär i hopphingsten Gisborne VDL. Om jag inte hade bestämt mig för att avla fram en liten gångartsfölis så hade han helt klart stått högt på listan efter hans fina uppvisning. Väldigt fin hoppteknik tillsammans med ett till synes gott temperament och väldigt fina gångarter. De hade nog blivit en väldigt bra fälttävlanshäst.

Van Vivaldi var en hingst som jag spanat lite på men känt mig lite osäker på. Han var dock fantastisk under visningen och visade sig väldigt väl under ryttare. De filmer jag sett på honom innan har varit ett par år gamla och jag tror verkligen att han utvecklats sedan dess. Han hoppade helt klart upp några pinnhål på min lista över fina hingstar.

Kimbis släkting och tillika godkände hingsten Klifton visade upp sin fina galopp för publiken. Lite orolig i munnen tyvärr vilket störde stundtals men han är helt klart fin och jag hoppas att många vågar använda honom. Han ska stå på Lövsta i år. Det är ju synd att Kimbi och han är så nära släkt. Han har det temperament och den ridbarhet jag gärna vill avla på. Dessutom har han bra rörlighet och fina bakben i både trav och galopp. Jag hoppas några fick upp ögonen för honom under kvällen i alla fall.

Efter Klifton visades den svarta Formalin som jag blivit så kär i. 4 år gammal i år och verkar röra sig lika väl i år som förra året. Dessutom blir jag så otroligt imponerad av Ida-Linn som rider honom. Hade jag haft bara lite av hennes ryttartalang hade jag varit nöjd. Det ser otroligt lätt ut för henne när hon lotsar runt den unga hingsten inne på banan. Jag tror att det var många som blev imponerad av honom.

Vi hann tyvärr inte se alla hingstar då det drog ut på tiden och jag visste att min väckarklocka där hemma skulle ringa klockan 6 dagen efter. Så vi missade de sista hopphingstarna samt Zappa. Honom hade jag annars gärna velat se, men man kan inte få allt. Jag var väldigt nöjd att jag kom iväg till Strömsholm i alla fall, och hade nog en känsla av att somna lite mer klar i huvudet än kvällarna innan.



Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: