Dygn 294 - På upploppssträckan

Nu är det mindre än 1,5 månad kvar tills Kimbi är beräknad. Nervositeten är oundviklig och jag har påbörjat alla förberedelser. Jag har hört att man när man ska bli mamma "boar in sig" ordentligt genom att förbereda allt in i minsta detalj. Det känns ungefär som jag gör det nu, men det är Kimbi som ska bli mamma. 
 
Det känns som vi börjar närma oss upploppet, slutspurten, målrakan. Jag hoppas att det blir en smärtfri defiliering in i mål. Sista månadernas smittläge i landet har gjort mig väldigt orolig, och angående fölningen så kan man ju också gå under bara av att tänka på det. Det finns så mycket som kan gå fel. 
 
Jag har försökt söka på vad man ska ha i fölningslådan till den dagen det är dags. Åsikterna går isär och jag inser att jag skulle kunna lägga extremt mycket pengar på detta om jag skulle vilja. Jag har försökt att sålla och frågat Kimbis uppfödare när jag står och velar. Det som hitills tänkt ska finnas i fölningslådan är:
  • Microlax - till eventuell förstoppning hos fölet
  • Klorhexidin med tillhörande kopp - till naveln på fölet. Gamla skolan kör med Jodopax.
  • Glidslem - Om det skulle behövas för att kolla ev felläge eller dylikt.
  • Handsprit - Om jag skulle behöva lägga mig i vid fölningen.
  • Nappflaska - För att kunna ge fölet råmjölk direkt efter fölningen. Efter tips från Kimbis uppfödare rekommenderade hon ca 2 dl direkt och sen ytterligare ca 2 dl när fölet rest sig och börjar leta efter tutte. 
  • Handdukar - Om det skulle behövas.
  • Ren sax - Av samma anledning som ovan.
  • Refraktometer - Enligt Kimbis uppfödare behövs inte detta. Enligt vissa andra är det livsviktigt. Jag har precis beställt en för ca 400 kr. Det kan jag avvara för att lugna min stress.
Listan skulle kunna förlängas ordentligt såklart, men dessa ovan känns som de viktigaste sakerna, förutom det självklara med mobil, något att äta osv till mig själv. Jag tror det kommer bli mycket sömnbrist under den här tiden. Jag är så nojig över att något ska gå fel. 
 
I helgen ska jag och sambon tvätta fölboxen så att Kimbi kan flytta in där nu. Kameran sitter redan uppe så det känns bra att till slut kunna sitta och titta på min egen häst om kvällarna, och inte stallkompisens som står där nu.
 
Nu önskar jag mig lite fint vårväder så att Kimbi kan slippa sitt utetäcke helt. Hon gillar inte maggjordarna, men jag vill inte riktigt ha henne naken när det är 2+ och hällregn. När det inte är för blåsigt eller regnar så får hon dick gå utan. Då märker man att hon är mer tillfreds. Hon är dock mer pepp på att gå in numera. Hon kommer med raska steg när jag ska ta in henne på kvällarna. Sista två veckorna har jag haft extremt mycket annat så sambon har hjälpt mig en del, men nu är tanken att jag ska hålla mig mer hemma. Skönt för både mig och Kimbi.
 
Eftersom jag knappt varit i stallet sista veckorna har det blivit en naturlig avrundning för Kimbis ridning. Vi var ute och red för 3 veckor sedan, men det blev nog typ sista ordentliga passet innan fölningen. Hon var lika glad som vanligt, men jag märker att hon börjar bli tung. Vi får nog hålla oss till skritt nu tills fölet är fött, även om Kimbi tycker det är ganska tråkigt. 
 
Jag kom och störde en solande Kimbi härom dagen. Hon undrade varför.
 


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: