Gör din egen terrängklocka

En riktig terrängklocka kostar ungefär en tusenlapp vilket hobbyryttaren kanske inte känner att det är värt att lägga på en klocka som man använder väldigt sällan. En terrängklocka är dock ganska användbar vid till exempel intervallträning eller, som det är tänkt att användas, på terrängtävlingar eller fälttävlan.

Jag har ett tag funderat på att göra en egen men har inte hittat någon bra beskrivning så jag improviserade. Jag tänkte dock skriva hur jag gjorde så att ni andra kan göra en liknande om ni googlar efter en beskrivning över hur ni ska göra en terrängklocka, eller fälttävlansklocka som den också kallas.

Vad jag använt är följande: självhäftande bred kardborre, en matlagningstimer med upp- och nedräkning, silvertejp, superlim samt en bit tyg.

1. Börja med att fäst ihop kardborredelarna mot varandra ungefär 5 cm in på båda delarna. Nu sitter alltså både den mjuka kardborren och den hårda ihop så att det är som ett långt armband som går att ha kring armen.



2. Dra bort skyddsplasten från resterande del på den mjuka kardborren. Jag har använd mig av ca 25 cm långa bitar kardborre. Fäst därefter någon form av tyg på den mjuka kardborren för att få en skön yta mot armen.



(3. Min timer som jag hittat går inte att stänga av, men för att slippa ha ett batteri som dras ständigt har jag gjort ett litet runt hål lika stort som batteriluckan så att jag kan ta ut batteriet när klockan inte används. Detta hål har jag gjort genom att lägga ut var klockan ska vara, mätt ut ungefär var batteriluckan hamnar och därefter skurit ut hålet. Mät en extra gång efteråt så att hålet är verkligen tillräckligt stort.)



4. Nu är det dags att fästa klockan på armbandet. Klockan ska fästas i skarven mot den mjuka kardborren på den klistriga delen du ännu inte gjort något med. För att klockan ska fästa bättre tar jag på superlim innan jag avlägsnar skyddsplasten och trycker dit klockan. Jag håller tryck mot klockan ungefär 15 sekunder.


5. För att skydda klockan mot vatten och smuts samt hålla fast klockan bättre mot armbandet tejpar jag alla kanter och runt om med silvertejp. Det måste inte vara silvertejp men det måste vara en tejp som fäster bra både på klockan och armbandet. Tänk på att inte tejpa över hålet för batteriluckan om ni har gjort ett sådant.



6. När hela klockan sitter fast ordentligt drar du bort det som återstår av skyddsplasten på den hårda delen och fäster också där det tyg du vill ha. Det är denna yta som syns utåt, så välj något fint tyg : )



7. Nu är klockan klar och det är bara att ut och galoppera! : )





Elsa

Haha riktigt smart ju!

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: