Kimblewick vs Pelham

Jag har börjat få lite funderingar om jag ska byta bett på Kimbi. Dock är det alltid svårt med bett eftersom man gärna vill prova dem innan man bestämmer sig för om man verkligen vill köra på det. Problemet som är med det bettet som jag rider Kimbi på i skogen, och hoppar på är att hon gärna blir lite "trög" i munnen liksom. Jag har svårt att få henne och släppa efter och bli följsam, vilket blir ganska jobbigt i hoppningen.

Just nu rider jag henne på ett Kimblewick, med tygeln i övre hacket i stora ringen. Det har tungfrihet och ger lite lagom hävstång egentligen. Det blir bara så jobbigt när hon biter sig fast och inte riktigt vill.



Bettet som jag funderat på att prova är istället ett rakt pelhambett i gummi. Det har ungefär samma effekt som Kimblewick men jag har hört från en annan som hade lite samma problem som jag med Kimblewick att det blev mycket bättre med ett sådant pelhambett. Helst skulle jag som sagt vilja få tag på ett bett att prova, men jag misstänker tyvärr att min kompis bett är lite för litet för Kimbi. Dessutom rekomenderar de flesta att man ska rida med två tyglar istället för delta, som man också kan använda. Jag är totalt kass att rida med två tyglar eftersom jag nästan aldrig haft behovet av att lära mig. Det kanske börjar bli på tiden? Vi får se. Jag tänker inte köpa något precis just nu i alla fall, för nästa helg ska jag till Ullared och då gäller det att ha gott om pengar!




Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: