Skön galopp på fältet

Jag är precis hemkommen ifrån stallet. Ligger i soffan med täcke och filt och är lite frusen, trots att det inte är speciellt kallt ute. Eller ja, det är inte lika kallt som det varit, utan är ungefär 5 minusgrader. Det är skönt för då slipper Kimbi ha lika mycket täcken. När det var som kallast hade Kimbi 2 st 300 g-täcken inne och ett 300 g stalltäcke och ett 300 g utetäcke med hals ute. Nu har hon bara 300 g + fleece inne och utetäcket med hals ute. Då är hon lagom varm under täckena.

Idag var jag i stallet så pass tidigt så att jag hann rida i ljuset. Igår kon det en del snö så jag passade på att rida bort till fältet och galoppera av Kimbi. Vi körde lite kortare intervaller och det kändes som om Kimbi verkligen behövde det. Skulle dock kunnat köra ännu fler intervaller för Kimbi hade mycket energi kvar, men jag ville inte göra det eftersom vi trots allt inte är i speciellt bra form, varken jag eller hästen. Verkade dock som om Kimbi var rätt nöjd efteråt.

När vi kom tillbaka tog jag mig tid att stretcha Kimbi och smörja hennes ben med arnika. Dessutom tränade vi att ta på och av grimman med en del äpplen som muta. Kimbi har en ovana att dra upp huvudet rätt högt när man ska ta på eller av grimman. Väldigt jobbigt när man har en så pass stor häst så att man inte når när hon står med högt huvud. Träningen gick dock bra så det är bara att fortsätta så kanske hon förstår det där snart :).

På tal om att vara frusen. I helgen frös min hund Beyla väldigt mycket i stallet, i -16 grader. Hon hade på sig teddyfodrat hundtäcke, låg på ett av Kimbis innetäcken och fick ha Kimbis tjockaste ländtäcke över sig. Trots det frös hon ;(



Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: