Vår höst

Kimbi och jag har haft en väldigt jobbig höst, vilket gör att vi kämpar för fullt med att komma tillbaka i form. Varför vi inte är i form just nu har många orsaker.

På höstens sista tävling red jag och Kimbi vår första avd A, 1 m. Kimbi var jättefin och vi var nolla fram till sista hindret där vi tyvärr gick omkull i kurvan. Kimbi klarade sig bra men jag lyckades stuka foten rejält vilket resulterade i att jag inte kunde rida på typ 1½ månad. Väldigt tråkigt men jag gjorde mitt bästa att hålla igång Kimbi på annat sätt med löshoppning, tömkörning, longering och promenader.

Vi hann tyvärr inte mer än komma igång igen innan vi hade otur igen. Då lyckades Kimbi få rätt ordentlig kolik och hon fick en lugn återhämtning ifrån det. Det var ju tyvärr väldigt många hästar som fick kolik i höstas eftersom det varit så lerigt. Troligtvis gick Kimbi och pillade på marken och fick i sig en massa sand som satte sig i tarmarna.

Där någonstans kände jag att oturen borde vända för oss. Men tyvärr var det inte slut där... På annandagen hittade jag Kimbi väldigt hängig i hagen. När jag fått in henne kunde jag konstatera att alla hennes ben var jättesvullna och hon hade 40 graders feber (de ligger normalt på ca 37.5-38.5). Veterinärerna tog en del prover men tyvärr kunde de inte hitta vad det var, mer än att det rörde sig om en infektion i kroppen. Troligtvis drabbades hon av någon slags virusinfektion.

För att inte det ska bli några andra komplikationer efter infektionen på Kimbi har vi tagit det ganska lugnt hitills. Vi har mest skrittat men nu börjar vi bli så pass igång så vi börjat trava och galoppera också. Kimbi känns full av energi och verkligen fräsch, vilket jag hoppas håller i sig. Om oturen bara vänder nu ska vi nog se till att vara i bra form för tävlingssäsongen 2012.

Kimbi och mig från framhoppningen i Rappestad i höstas.


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: