Vad prioriterar man i ett stall?

När man inte äger ett eget stall så funderar man ju väldigt ofta på det hör med stallplats. Vad ska man välja? Vilket stall är bäst? 

Efter att ha flyttat runt i ett par olika stall har jag själv kommit underfund med vad jag egentligen prioriterar. Många kanske prioriterar ridhus, andra hagar och många kanske prioriterar utomhustider. Hagar och vettiga utetider är självklart två relevanta och bra aspekter när man försöker hitta det perfekta stallet. Vettiga ridvägar likaså.

Men oavsett hur bra eller dåligt ett stall låter på pappret så finns det ju en aspekt som är långt mycket viktigare än alla andra, och det är trivsel. Både man själv och framförallt hästen måste ju trivas. Det spelar ingen roll om stallet har ALLT om inte hästen eller du själv trivs. Trivs man inte blir det bara pannkaka av allt.

I förra stallet jag stod i trivdes varken jag eller Kimbi. Varje dag var en kamp. Kimbi blev stressad och ofokuserad, och min motivation var i botten på grund av att jag kände mig motarbetad av en tjej i stallet. Detta trots att stallet på pappret var rätt bra. Ett stall med bra luft, hagar med mycket träd, minst 12h i hagen, bra ridbana och otroliga ridvägar. Men nej, det fungerade inte.

Sedan flyttade jag till stallet dör jag står i nu. På två dagar varvade Kimbi ned så pass att jag trodde hon var sjuk. Dag två i stallet tog jag temp då hon stod och sov i gången för första gången på ett år. Men ingen feber, utan det handlade bara om att hon slappnade av efter månader av stress! Jag trivs också mycket bättre i detta stall, och det finns verkligen ett lugn över hela stämningen i stallet.

Något som jag värderar väldigt högt är också stallägaren. De som äger stallet är otroligt kunniga och har ett vettigt hästtänk. Pernilla har sagt till mig att hon behandlar alla hästar som hon skulle behandla hennes egna, och det märks att hon bryr sig. Dessutom fungerar allt i stallet alltid. Det är aldrig någon anklagande stämning om något blivit fel. Är något trasigt lagas det direkt. Är något slitet byts det ut innan man hinner klaga eller irritera sig. Är det något som behöver fixas eller ändras med hästen är det aldrig några problem. Det hittas alltid en lösning och man får gärna komma med förslag. Jag vet att det är väldigt jobbigt att bedriva stall med inhyrningar, och mina stallägaren ska verkligen ha en eloge för sitt jobb.

Självklart har även mitt stall vissa nackdelar. Iår har det varit lite varierande kvalitet på fodret (dock inte stallägarens fel utan leverantören, och absolut inget mögligt!), det finns inget ridhus och ridbanan är kanske inte alltid toppenunderlag på. Men trots det här känner jag att jag trivs. Kimbi trivs också och det är ändå huvudsaken. Att jag dessutom varje dag känner en glädje att åka dit är bara en väldigt trevlig bonus :).


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: