Bett

Jag lever med filosofin att det är väldigt bra för hästen att variera bett ofta. Jag tror det är bra för att få hästen lyhörd samt motverka problem i munnen såklart.

Kimbi är lite jobbig i munnen på ett sätt. Hon kan kännas väldigt hård och stum men egentligen går hon bäst om man försöker vara känslig i munnen. För närvarande rider jag på fyra olika bett. Jag har ett hackamore som jag rider på ibland när jag rider ut. Funderar även på att prova att hoppa henne med det så småningom. Sedan rider jag för närvarande dressyr med antingen ett tvådelat baucherbett eller ett tredelat sweet iron med lösa ringar. Hon går bra på dessa men kan bli lite ostadig ibland. I skogen och i hoppningen rider jag på ett Kimblewick, rakt med tungfrihet. 

Jag har märkt att det bett som hon blir lugnast i munnen av och som hon suger mest på är Kimblewicket. Med det bettet löddret hon en del i munnen, vilket hon inte gör lila mycket med övriga bett. Därför tänkte jag försöka prova ett rakt bett på Kimbi. Jag tänkte se om jag kan få samma effekt med ett bett som jag kan ha i dressyren. Tyvärr blir ju Kimbi lite stark och pigg i dressyren, och ett rakt är ju väldigt snällt, men jag vill ändå ge det en chans. 

Det är en hel värld det här med bett. Ibland kan det verkligen göra underverk med att prova ett annat bett och hitta bett som hästen verkligen gillar. Det är bara prova sig fram, och man får försöka flörta med stallkompisar så man får prova lite olika bett utan att behöva köpa. Bett är ju tyvärr ofta väldigt dyrt.





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: