Ett pass på banan

Igår red jag ett pass på banan med Kimbi. Det är en del snö nu men gummiflisen på banan gör att den inte är stenhård under. Dessutom har Stefan skottat fyrkantspåret så det går nästan lika bra att rida som när det inte är snö.

Jag provade ett nytt upplägg på Kimbi där jag longerade henne som uppvärmning. Hon fick gå både i trav och galopp i båda varven. Mitt stora problem med Kimbi är ju galoppen. Hon blir pigg och springer mer än hon arbetar. Och när jag försöker bromsa taggar hon nästan till ännu mer. Dessutom trycker hon upp mig från sadeln i galoppen så det blir ju inte direkt lättare.

Mitt mål med Kimbi som jag ska försöka jobba stenhårt med iår är att få till galoppen. Nu börjar det inte finnas några bortförklaringar när hästen faktiskt är 9 år. 

När jag hoppade upp på Kimbi efter longeringen så fokuserade jag mycket på att rama in henne och verkligen rida varje steg och inte släppa iväg henne, varken tempomässigt eller hennes kroppsdelar. Fick faktiskt till det väldigt bra i traven. La in en hel del galopp och hon var faktiskt finare och lugnare i galoppen än vanligt. Hon var till och med ganska lugn i vänstervarvet vilket inte brukar gå alls. I galoppen jobbar jag också mycket med att rama in henne. Hon får inte fastna i staketet utan jag går några steg innanför spåret, även när jag rider på någon av volterna. Kimbi behöver hitta och stärka sin balans och få in alla benen under sig. Därför gör jag detta. Hennes bogar får inte skjuta iväg för att hon inte orkar bära sig.

I slutet av passet provade jag att flytta henne lite undan för skänkeln i galopp. I högervarvet gick det faktiskt bättre än väntat, men i vänstern orkade hon inte riktigt utan svarade med att springa, som väntat. Det går framåt i alla fall. Jag ska nog lura upp Pernilla snart igen för hon lyckades verkligen få ihop Kimbis alla kroppsdelar på ett sätt som jag inte riktigt lyckas med än. 





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: