Hästar är ett lotteri

Jag har tänkt lite på en sak. Det finns så sjukt många hästar, och med andra ord finns det ett otroligt utbud för den som tänker köpa häst. 

Att köpa häst får väl dock anses vara ett stort lotteri. Man vet aldrig riktigt egentligen vilket skick hästen man köper är i. Det spelar ingen roll om det handlar om en billig LB-häst för 40 000 eller en otroligt lovande unghäst för 200 000. Det är trots allt ändå ett stort lotteri. 

Jag har haft både tur och otur i mina hästköp. Min D-ponny som jag köpte efter att jag fått ta bort min tidigare ponny hann jag rida i 4 månader innan han blev halt. Ett år senare avlivades även han. Ett liv med häst är sällan en dans på rosor. Jag är verkligen så otroligt tacksam för varje dag Kimbi är fräsch och mår bra. Jag vet att det kan ändras närsomhelst även fast man försöker förebygga det så mycket som möjligt.

Det är många som har otur med sina hästar, och jag lider otroligt med dem. En vän till mig köpte en häst för 1,5 år sedan, och hon har haft sådan otrolig otur med honom. Hon köpte honom som en lovande 6-åring som gått Breeders som 5-åring. Hon har tagit det lugnt och byggt upp honom, använt kiropraktorer, equiterapeuter och fan vet vad. Trots detta har han knappt varit igång på grund av skador. Det bevisar att det verkligen är ett lotteri det här med hästar.

Jag köpte ju Kimbi när hon var 2,5. Träffade henne första gången när hon var strax över 2 år. Det har varit en otroligt lång resa och otroligt mycket jobb. Trots det börjar jag känna att jag nog skulle kunna tänka mig att göra om samma resa igen. Köper du en unghäst så kan du inte skydda dig mot skador och otur, men du har åtminstone hela historien på hästen. Problem får du ändå, så då kan man ju kanske utvika vissa problem som andra skapat.

En annan sak är också att jag ALDRIG mer köper importerat. Jag har förstått att hästarna tas hårt i många länder och ses mer som varor än individer. Efter att ha fått ta bort en irländare och en holländare, men haft tur med de svenskfödda så röstar jag för svenskfött. Du kan få otroligt fina höstar till bra pris utomlands, men jag känner att jag inte vågar chansa. 

Jag är så glad över att ha träffat min Kimbi <3

En bild på när jag rider Kimbi första gången. Där var hon lite mindre, och jag med för den delen :)





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: