Kimbi är hemma!

Kimbi är hemma igen! Efter nästan 2,5 månad på stationen så kunde jag igår lasta in Kimbi i den gula faran och styra transporten hemåt. Kimbi blev överlycklig, och jag likaså. Hon är bekräftat dräktig, samtidigt som veterinären kliar sig i huvudet. Kimbi har ett embryo i size av ett 15-dagars. Grejen är dock att hon inseminerades den 20 juni och bör således vara på dygn 21-22 någonstans.
 
Enligt veterinären finns det två tänkbara orsaker till att det ser ut som det gör. Det kan vara så att embryot inte utvecklas som det ska och det finns en risk för att hon resorberar. Det var på grund av detta som de behöll henne en dag extra. När de kollade henne igår så såg det i alla fall fortsatt bra ut, även om embryot är fortsatt litet. Den andra tänkbara anledningen är nämligen att det skulle kunna vara så att Kimbi hade ytterligare ett ägg som veterinären missat, som i sin tur släppt senare än det första ägget. Dragon Welts semin hade sett väldigt bra ut så det skulle kunna vara så att den överlevde lite extra inne i Kimbi och på så sätt kunde befrukta ägg nummer två. 
 
Jag hoppas såklart på att det är alternativ nummer två och att embryot kommer fortsätta utvecklas väl. Men nu är det bara att hålla tummarna till nästa koll som är om ca 2 veckor. Skulle hon ha resorberat då så finns det troligen en sista chans att inseminera igen innan säsongen är över. Om allt ser fortsatt bra ut så förväntas ett litet föl titta ut i mitten av maj nästa år.
 
Även om frågetecknen är många och jag har lite svårt att vara glad just nu så känns det där plusset ändå som en otrolig lättnad. Min häst är hemma igen och jag ska njuta av varje dag tillsammans med henne <3.
 
 


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: