Kunskap och oro

Att ta ett föl på sin häst har jag insett är otroligt komplicerat och avancerat. Det krävs att man har intresse såväl som tid och energi att läsa in sig på allt. 


Mina planer att betäcka Kimbi började redan för ca 1 år sedan. Sedan dess har jag läst allt jag kommit över på internet. Jag har även köpt en bra bok som ger en förenklad och uppstyrd bild av hur man går tillväga när man vill betäcka sitt sto. "Avel för amatörer" heter boken och handlar egentligen bara om första stegen. Dvs att bestämma sig för att ta föl, hitta en hingst och betäcka stoet. 

 Nät jag var 12 fick vi ett föl hemma. Vi betäckte mitt B-ponnysto Annie. Grejen är att jag då var rätt liten då. Även om jag har minns allt från den tiden så var det min mamma som tog allt ansvar gällande betäckning, kostnader och planering. Nu är det istället jag själv som står där och ska ta huvudansvaret. 

Nu tror jag inte att jag kommer ha all den kunskap som krävs för detta på egen hand. Jag är glad att jag har flera personer runt mig som har större erfarenhet än mig när det kommer till avel. Jag är bara en glad amatör som kommer vara överlycklig om detta lyckas. 

Jag har under de senaste åren skaffat mig en del kunskap om avel på katter. Det är absolut inte som att avla på hästar men det har i alla fall visat att jag klarar mer än jag tror. Jag var helt livrädd när jag skulle ta min första kull. Jag var rädd för att jag skulle göra något fel eller missa något som skulle göras eller förberedas. Men med tiden har jag lärt mig och jag gjorde inte ens något fel första gången. Nu väntar jag min tredje kull som är beräknad 10 april. Den här gången känner jag mig tryggare. Jag vet vad som behöver förberedas, vilka papper som ska skickas in och vad det kommer kosta. Lagom tills jag känner mig trygg med detta så ger jag mig alltså ut på ännu djupare vatten.

Min filosofi just nu är ett steg i taget. Jag försöker att inte läsa på on fölning och föl. Varför läsa på om det innan jag ens vet om jag får något dräktigt sto? Nä, allting har sin tid, och skulle nu Kimbi bli dräktig så har jag trots allt 11 månader på mig att läsa på. Jag är ganska lättlärd så det borde jag hinna. 

Fina fölis från i somras. Tyvärr fick hon somna in bara några veckor gammal.
Min senaste kattkull ett par veckor gamla. Söta som få!


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: