Lättare sagt än gjort

Tidigare var jag så himla säker vilken seminstation som jag skulle välja. Jag hade ju hittat en som dels låg nära mig och dels kändes det bra. Jag hörde därför av mig till seminstationen för att höra om de hade plats för någon som Kimbi. 
 
- Ja, svarade dem. Men vi tar inte emot ston förrän i slutet av maj.
 
"Slutet av maj?!" Tänkte jag. Jag som har fått inpräntat i mig från alla håll nu när jag vill försöka betäcka att börja tidigt för sjutton gubbar. Ett förstagångssto vet man aldrig hur de är att få dräkiga. Jag förstår hur de tänker och även fast det skrämmer mig att om Kimbi skulle bli dräktig tidigt så kommer hon få föl typ mitt i vintern. Jag ser framför mig hur jag får släpa föl in och ut från hagen och stå med typ infravärme och täcken. Men hellre det kanske, än att låta tiden gå och inte få dräktigt för att tiden rinner iväg.Jag har därför fått lov att stryka denna seminstation från min önskelista. 
 
Tanken med att ta en station nära är ju att jag kan ta hem Kimbi mellan seminering och dräktighetskoll. Nu har jag istället fått utöka min geografiska avgränsning. Tyvärr kryllar det inte av seminstationer i Östergötland. Det gäller ju att känna sig trygg med stället man lämnar sin häst till. Därmed är personkemin väldigt viktig för mig. Av den anledningen går två seminstationer i mitt närområde bort då jag har svårt för ansvarig veternär. Det skulle inte kännas bra i mammahjärtat att lämna henne där.
 
Nu har jag istället valt att gå på magkänsla och rekommendationer. Jag har tagit kontakt med den seminstation som stallägaren använt till sitt tidigare avelssto. Hon har i alla fall fått dräktigt alla de gångerna hon använt dem, och har varit väldigt nöjd med bemötande och omskötsel av häst. Jag fick svar idag och det verkar som att de skulle ha plats för Kimbi. Jag ska prata lite mer med dem så får vi väl se. Typ i mitten av april kommer jag nog skicka iväg henne i så fall. Och det är fruktansvärt snart. Det är om typ... 2 veckor. Sen är det bara att hoppas. 
 
Detta är Koopa, och det är Kimbis mamma Kimberly i bakgrunden på riksfölfinalen 2015. Koopa lever tyvärr inte längre pga en hagskada, men han var alltså halvbror med Kimbi. e. Tailormade Tempation. Kan och Kimbi hade i stort sett identisk teckning. Lite kul tycker jag. 
 


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: