Kimbis status

Kimbi är i otroligt fin form just nu. Jag har nog inte tränat för en tränare på ett år nu, men vi fortsätter göra framsteg. Vi hoppar inte direkt (mest för att jag är för lat för att bygga hinder) men vi rider ut och trimmar på banan. Jag är inte något stort fan av att tävla i dressyr. Bedömningssporten får mig lite lätt illamående. Jag ser inte ut som den ideala dressyrryttaren, och ganska ofta märker jag att det lyser igenom i poängen. Vi satsar istället på att trimma på hemmavid och ständigt bli bättre och bättre. Bakdelsvändningarna och ryggningarna börjar sitta och den förvända galoppen blir hela tiden starkare. Där har hon en förmåga att köra på fart vilket blir lite okontrollerat, men jag tänker att balansen kommer med styrkan så småningom.
 
Efter förra sommaren så fick jag och Kimbi börja om lite. Hon hade fått en lång vila över sommaren och hade tappat en hel del styrka. Jag skyndade väldigt långsamt och försökte stärka upp henne från grunden, med mycket uteritter och lösgörande jobb. Det gav resultat framåt senare delen av hösten och jag började känna att vi var redo att komma iväg och träna igen. Ungefär då så gick vår dragbil sönder. Inte lite sönder heller utan motorn skar och den stod stilla på verkstaden i nästan 3 månader. Vi fick tillbaka den i slutet av januari tror jag. Efter det har hels vintern hållit ett fast grepp, och samtidigt har jag insett att tiden är ganska knapp fram tills det är dags att betäcka om henne. Med andra ord har vi fortsatt med hemmaridningen och tyvärr inte kommit iväg på några träningar.
 
Jag har alltid gillat att träna dressyr med Kimbi. Hon är på en helt annan nivå än någon annan häst jag haft. Hon vill hela tiden förstå och göra rätt och har samtidigt väldigt lätt för sig. Jag är ingen dressyrryttare i grunden. Jag har bara kunnat dressyrrörelser i teorin men aldrig riktigt haft möjlighet att slipa på dem. Det har tagit väldigt lång tid för mig att kunna komma till bra ridning i dressyren på Kimbi, men nu är det så himla roligt. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna sitta och slipa på slutor, enkla byten, förvänd galopp och inridning och halt från galopp på Kimbi. Eller, jag trodde nog aldrig jag skulle göra det på någon häst, och samtidigt tycka det är kul.
 
Nu när det är dags för ett nytt försök att betäcka Kimbi så känns det ändå väldigt bra. Vi har haft en ganska lugn vinter. Jag är också väldigt glad över att jag väljer en gångartshingst. Jag hoppas på en framtida kompis som jag kan ha det väldigt roligt med. Träna dressyr, hoppa lite terräng och ta sig över några hinder. Det ska bli en spännande framtid om nu Kimbi blir dräktig.


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: