Dygn 51

Kimbi är nu på dygn 51 och sommaren och torkan håller Sverige i ett hårt grepp. Kimbi tycks må bra men tycker värmen är ganska jobbig. Hon gillar höst och vinter mycket bättre än sommaren. Även jag längtar efter regn och svalare väder just nu.

Jag mår lite illa när jag tänker på kommande vinter. Torkan är den värsta i mannaminne och nästan allt foder har torkat bort. Stallägaren har redan deklarerat ransonerat foder och höjd hyra tillfälligt. Jag har genom dem beställt hem en halv pall lucern som kommer behövas för att täcka näringsmängden i vinter. Det känns allmänt tufft. Det går ju, det vet jag, men det kommer bli kämpigare än annars. Troligen kommer inte Kimbi kunna gå i lösdriften då hästarna där också kommer få ransonerat foder. Det hade behövt komma regn NU för att rädda upp en sista skörd denna sommar, men väderleksrapporten tycks bara bjuda på mycket sol och värme. 

Jag har börjat rida Kimbi så smått efger senaste kollen på dygn 40. Fölet har fått en egen försäkring vilket får mig att andas lite lugnare. Nu är inte nästa koll förrän strax innan dygn 90, vilket är i slutet av augusti. Tills dess hoppas jag ha ridit igång Kimbi lite mer. Hon är väldigt glad över att ha fått börja ridas igen och har extrem överskottsenergi. Kimbi älskar att jobba, och det är vad hon är gjord för. Av den anledningen hoppas jag att kunna hålla igång henne så långt det går i dräktigheten. Vi får väl se hur länge det är, men över vintern bör de gå om jag känner Kimbi rätt.

Nu räknar jag ned dagarna till semestern. 3 jobbdagar kvar och därefter 4 veckors semester! Ska bli väldigt skönt!

Bild från kollen vid 40 dygn. Fölet är det grumliga nere till vänster. Det såg ut som en liten kanin!

(null)

Detta papper kändes som att ta emot ett diplom! Som vi har kämpat för detta! 

(null)



Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: